huvudvärk och trötthet

 
Har ju haft extrem huvudvärk, varit deppig och varit sjukt trött på sista tiden så satte mig och googla lite på vad det kunde bero på.
Har ju misstänkt stress eller järnbrist, men som sagt googlade lite på det och fick fram mycket olika alternativ på vad det kunde vara (får ju alltid fram cancer och sånt vilket symtom man än har, men uppenbarar att det inte är det). Men jag fick fram nånting som allt stämde in på mig:
 
 
''Årstidsbunden deprission

Deppighet som kommer när ljuset ändras med årstiden kallas även SAD, seasonal affective disorder. Har troligen samband med att produktionen av melatonin, hjärnans eget ”sömnmedel”, ökar under det mörka halvåret. Även signalsubstansen serotonin som har med psykiskt välmående att göra påverkas.

I riskzonen: Man kan ha ärftlig sårbarhet. Även livsstilen, bland annat om man vistas mycket inomhus, spelar roll.

Symtom: Nedstämdhet, irritation, extrem trötthet, viktökning, sötsug, stort sömnbehov även om man sover mycket.

Diagnos: De flesta känner det själva. Annars ställer doktorn diagnos utifrån det patienten berättar.

Egenvård: Vanlig ”vårtrötthet” kan man lindra genom att vara mycket ute i dagsljus utan solglasögon och motionera regelbundet.''


Som sagt, allt stämde in på mig, det enda som inte fanns med var ju huvudvärken, så ska fortsätta kolla runt lite vad det kan vara hehe..

Men det står ju att man ska vara ute i dagsljus och motionera regelbundet för att bota det, så tänkte försöka gå ut och gå nu i princip varje dag. Hade tänkt börja idag men det regnar ju så mycket... (det ska inte få hindra mig i fortsättningen för då kommer jag aldrig komma ut, haha).

 

 ''Järnbrist/blodbrist

Symtom:  Seghet, trötthet, dålig reaktionsförmåga, huvudvärk, koncentrationssvårigheter, sämre minne, viktuppgång.''


Får hoppas promenader hjälper för det är så jobbigt det här... Jämt trött hur mycket jag än sover, extrem huvudvärk, deppig och irriterd, så jobbigt :(

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0