Självförtroende

Läs Blondinbellas inlägg om acne här. Jag tycker allt stämmer så bra. Jag lider själv av alla dessa finnar, och har gjort i flera år. Jag vet hur jobbigt det är. Och jag försöker alltid täcka dem. Värst är på sommrarna, jag väntar med att bad och sola så länge så möjligt, för jag vill inte tvätta bort sminket. Ibland solar jag till och med med smink på.
Men nu när den här sommarvärmen kommit så kan jag inte låta bli att ligga ute i solen och steka, och sedan svalka mig med ett dopp i vattnet. Och nu tänker jag skita i alla finnarna, för det är ju ingen som skrattar åt mig när jag går utan smink. Jag måste lära mig att vara nöjd med mig själv. Och det tycker jag att alla ska lära sig! Inte bara att alla inte har bra hy, utan även sin kropp. Jag själv är inte sirekt inte världens smalaste, jag är ärligt talat rätt mullig. Men vafan alla kan ju inte vara pinnsmala! Och jag förstår mig inte på de som försöker banta när man är normalviktig, eller kanske till och med underviktig. Speciellt om man är ung. Så j*vla dumt! Du är vacker som du är! Tänk på det! Och jag vet, har man väl stält in sig på att man är jätte tjock, har världens största höfter osv, så är det inte lätt att helt plötsligt tycka att man är skit snygg. Det är inte det jag försöker säga. För att ha alldeles för bra självförtroende är absolut inte heller bra. Det kan helt plötsligt leda till att man inte har några vänner kvar, och det är inte bra. För vänner behöver alla för att må bra.

Jag har själv varit extremt deprimerad en gång i tiden, och tyckt att jag var absolut den fulaste och tjockaste i världen! Men jag förstod sen, efter alla om och men, och snack med måde lärare, vänner och skolsköterska att jag faktiskt är vacker som jag är, och att jag inte har världens sämsta liv. Att jag inte är så där tjock som jag faktiskt tror, eller trodde att jag var. För jag är trots allt normalviktig, även fast jag själv inte alltid tycker det. Men är man normalviktig, eller kanske till och med lite underviktigt, så ska man absolut inte gå ner i vikt, för det kan leda till anorexia, eller bulemi, och hur snyggt är det egentligen att se ut som ett vandrande skelett?

Och tillbaka till det där med acne, och dålig hy. Det är absolut ingen som bryr sig om det! För man kan inte göra något åt att man har mycket finnar. Och då ska man heller inte skämmas för det. Men finnar försvinner oftast när man blir äldre, men det betyder inte att alla vuxna har bra hy, för så är det verkligen inte. Men för väldigt många försvinner finnarna med åren, och man får istället bara finnar lite då och då som ploppar upp. Men finnar får alla, oavsätt om du är kille, tjej, man eller kvinna. Alla får finnar. Det är fullständigt normalt! Kom ihåg det.


Den här bilden är tagen idag. Så många finnar har jag efter att har kämpat i flera månader med att få bort alla, men jag har kommit på att det är fullstäntigt omöjligt för mig att få bort alla. Jag kommer alltid ha finnarna där, och det måste jag lära mig att leva med. För jag kan inte göra något åt det. Och ändå idag en utav mina bästa dagar när det gäller finnar, för idag har jag faktiskt ovanligt lite finnar, och det har jag faktiskt haft de senaste två veckorna, vilket jag är väldigt glad över! Vissa blir ledsna när de har fått en enda lite ynka finne i pannan, men kolla då på oss som har flera stora finnar varje dag, och som inte kan göra någonting åt det. Acne. Och jag blir jädrans trött på alla som står och kollar sig i spegeln och säger ''fan jag har fått en skit stor finne på näsan'', fast den egentligen inte alls är stor, utan försvinner efter ca två dagar. Medans andra har helt fullproppat med finnar i ansiktet varje dag, som inte går bort. Och när någon jättestor äntligen försvinner, som man har stört sig på väldigt länge, så kommer det upp en ny skit stor på något annat ställe i ansiktet istället.

Och tillbaka till själva självförtroendet. Bara för att du själv tycker att du är ful och tjock så ska du inte trycka ner andra för att få upp ditt eget självförtroende. För det är något utav de värsta man kan göra. Och gör man det, så har man inte mycket vänner kvar sen. För en vän vet ifall du vet du mår dåligt, och om du då trycker ner andra, vänner eller kanske till och med din bästavän, så märker man det. För att ingen vill höra att man är ful, har många finnar eller är tjock. Hör man det av någon så blir man genast väldigt deprimerad, och deprimerad förtjänar ingen att vara.

Ojj, shit vad långt inlägg det blev, jag som bara hade tänkt att skriva några meningar :s xD haha, men jag hoppas att ni förstod vad jag ville komma fram till :)

Kram
/Mathilda



Och kom ihåg, Du är vacker som du är!


Kommentarer
Jessy ^^

Bra skrivet Mathilda ^^ (Y)<3

2009-06-25 @ 19:52:50
Neah

Duktig du är gumman :)



Jag vet några sätt för jag har faktiskt åxå finnar.... man kan sola för att då torkar man ut dom, tvätta ansiktiet sen tar du tvål i det och låter det torka sen tvättar du bort det, jag tycker onödiga medel funkar aldrig... älskar bloggen :)<333

2009-06-25 @ 19:55:13
URL: http://linnearunermark.blogg.se/
Anonym

Skitbra skrivet!

2009-06-26 @ 18:38:35
URL: http://mathildastromberg.blogg.se/
Mathilda

Tack ska ni ha! Det betyder :*

2009-06-27 @ 11:50:25
URL: http://mathildaelf.blogg.se/
louise

jätte fint skrivet mathilda!

och du är grymt söt på den där bilden! :)

kram.

2009-06-29 @ 12:30:43
URL: http://louiselinnea.devote.se


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0