Självkänsla

Läs mitt tidigare inlägg om självkänsla här, och läs Kenzas här.
Självkänsla är så jävla viktigt för att man ska kunna leva ett bra liv. Jag har själv mått så pass dåligt att jag velat ta självmord. Dock har jag kunna prata med folk, och det har hjälpt. Man ska verkligen inte må dåligt över att man är lite överviktig. Man ska speciellt inte må dåligt av att man tror att man är överviktig, fast man är normalviktig eller kanske till och med underviktig. Någonting som jag har körde med ett tag var att jag varje morgon ställde mig framför spegeln i bara underkläder och sa högt för mig själv ''Fan vad snygg jag är!''. Man kan tycka att det låter väldigt sjukt och patetiskt, men tro mig, det hjälper!

Bland det värsta jag vet är när mina vänner säger ''Gud, vad tjock jag är!'', ''Titta mina lår, så jävla tjocka!'', ''Jag ska börja banta nu, jag är verkligen för tjock!''. Eller när man ska äta och de läser på tex juice paketet och säger ''Shit vad mycket kalorier det är i den här, jag dricker vatten eller mjölk!''. Guuuud, jag hatar det verkligen! Och jag hoppas att ni tar åt er av det här, för ni vet vilka ni är. Jag har slutat att säga till er för jag har lärt mig att ni inte tar åt er av mina ord. Men detta är verkligen någonting jag lider utav när jag hör, för både jag och ni kan svära på att jag är tjockare än er. Men jag bryr mig inte, jag är född sån, och jag får leva med det. Men när ni säger att ni är tjocka, fast ni faktiskt nästan är underviktiga, så börjar jag tänka på min vikt. Att jag är tjock, fast det går sedan snabbt över till att jag tänker ''Sluta, jag är inte tjock''.

Man måste kunna leva med sitt egna utséende. Det är jätte viktigt! Nu för tiden kan jag till och med titta mig i spegeln och tänka ''Så jävla snygg jag är idag!'', och verkligen mena det. Jag vill att fler ska kunna acceptera hur dom ser ut. Att ingen är perfekt. Varje person har någonting som man inte är nöjd med. Jag har mycket. Både mage, ben (framför allt vader), mycket finnar, brösten. Men jag skiter i det nu för tiden. Man lever bara en gång och man ska passa på att ha kul medans man ändå lever. Man ska tänka på allt det positiva istället för på allt negetivt. Och det viktigaste av allt, slösa ingen tid på att jämföra dig med photoshopade fotomodeller! Herre gud säger jag bara.



Kram
/Mathilda


Kommentarer
Helena

Okej, jag vet att jag är en av dom som klagar.

Men visst har jag ändå blivit lite bättre, jag klagar inte lika mycket längre och räknar inte alls lika mkt kalorier? :)

Jag har kört med samma grej som du, ställa sig framför spegeln och det där, dt funka delvis men visst jag klagar fortfarande ibland. Tänk på att mitt självförtoende inte alltid är i toppen precis.

Jag försöker.



Kom ihåg att du är super söt också mathilda! <3

2009-09-19 @ 22:08:13
URL: http://helenaekman.devote.se
felicia

sv; tack för att du svarade , jag ta råt mig och förbättrar ! kom in igen och kolla? kramar*

2009-09-19 @ 22:54:56
URL: http://aicilefs.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0